Lítium-iónové batérie v moderných autách „nemajú rady", keď sú dlhodobo nabité na 100 %, no zároveň je mýtus, že úplné vybitie im prospieva. Prinášame niekoľko dôležitých faktov, ktoré vám pomôžu optimalizovať nabíjanie batérie — či už pri dlhšom odstavení vozidla, alebo pri každodennom používaní a nabíjaní.
Hoci sa otázka šetrného skladovania elektromobilov stala výraznou najmä počas obdobia covidu, téma je dôležitá dodnes. Tak nabíjanie, ako aj spôsob skladovania vplývajú na životnosť batérie (alebo jej z nej uberajú), preto je dobré poznať správne metódy nabíjania. Zároveň však netreba mať obavy — ani pri nedodržiavaní odporúčaní batérie za rok nezlyhajú.
40–60 % je ideál — pri skladovaní aj používaní
Nie je náhoda, že batérie v autách opúšťajú výrobu so 40–60 % nabitia a aj v obchodoch sa snažia tento stav udržiavať. Výskumníci a vývojári sa zhodujú, že úroveň nabitia medzi 40 a 60 % je pre batérie najzdravšia. Aj preto sa veľké batériové úložiská, ktoré stabilizujú elektrickú sieť, používajú prevažne na úrovni okolo 50 %.
Nevhodné je pravidelné nabíjanie na 100 %
Najcennejšou súčasťou elektromobilu je batéria a jej životnosť možno výrazne predĺžiť tým, že ju nebudeme stále nabíjať na maximum. Pri autách s menšou batériou je to síce ťažké, pretože sa často vybijú úplne v priebehu jedného dňa, no ak máte dostatočný dojazd, je lepšie nabíjanie zastaviť na 70 alebo 80 %. Mnohé mobilné aplikácie to už umožňujú nastaviť a sledovať.
Pri rýchlonabíjačkách aj tak nie je možné nabiť batériu na 100 %, pretože väčšina áut automaticky zastaví nabíjanie medzi 80 a 90 %. Nad touto úrovňou by totiž nabíjanie prebiehalo veľmi nízkym prúdom, na čo rýchlonabíjačka nie je ideálna.
Hoci pravidelne to vhodné nie je, raz za dva týždne alebo mesačne je dobré nabiť batériu na 100 %. Lítium-iónové batérie pozostávajú z množstva článkov, medzi ktorými vznikajú napäťové rozdiely. Úlohou BMS (Battery Management System) je tieto rozdiely vyrovnávať, čo je dôležité pre dlhodobé zdravie batérie — a na to je potrebné plné nabitie.
Spotreba vo vypnutom stave závisí od typu vozidla
Ak je to možné, nechávajte elektromobil odstavený s úrovňou nabitia okolo 50 %. Niektoré autá majú vo vypnutom stave takmer nulovú spotrebu, iné však majú stále aktívne systémy, ktoré batériu postupne vybíjajú (napríklad Tesla).
Pri autách, ktoré sa počas státia samé pomaly vybíjajú, je pri dlhšom odstavení vhodné každých pár dní skontrolovať úroveň nabitia — často to ide aj prostredníctvom mobilnej aplikácie. Ak klesne pod 30 %, oplatí sa dobiť aspoň na 50 %, pretože ani úplné vybitie batérii neprospieva.
Extra tip, aby sa „batéria usmievala"
Batérie neznášajú nielen úplné nabitie a vybitie, ale ani extrémny chlad či teplo. Ak je auto odstavené v garáži s teplotou medzi 10 a 20 °C, batéria vydrží výrazne dlhšie než pri parkovaní v zimných mrazoch alebo v lete na rozpálenom asfalte.
